söndag 20 maj 2012

Experiment

Hej!

Jag har i ett par dar nu tränat på att inte äta något godis framför tv:n. Det är ett test för att se om jag kan bli av med mitt lilla sockerberoende. Skratta ni, men det är tufft för någon som är van att alltid ha något att tugga på när man sitter och kikar på tv. Det kan ju lätt klassas som att sluta röka, en dum ovana. Jag har istället börjat utforska resten av mina köksskåp, för att se vad jag kan hitta att knapra på (som INTE är godis). För tillfället har jag inget godis hemma, vilket är ett mycket medvetet val som blev det första steget i detta experiment. Och hittills har det gått bra. Någon sa till mig att de tre första dagarna alltid är jobbigast, sen är det som att springa; när man kommit igång kan man hålla på hur länge som helst.

Istället för godis, glass, läsk eller chips som jag oftast knaprar på i soffan så ska jag istället använda mig av dessa allternativ:

1. En kopp tea, inget kan vara så gott som tea!

2. En banan, ibland kanske man är lite hungrig och känner att kroppen skriker efter nått sött. Då är banan kanonbra eftersom det är mättande och sött. MUMS!

3. Keso, vill jag inte ha banan kan keso hjälpa minst lika bra. Men bästa kombon är att skiva en banan och lägga det i keson. Protein mixat med söttma, gott.

4. Övriga frukter som; äpple, apelsin, päron, russin, torkade aprikoser. Dock i små mängder, frukt är också socker!

5. Morot är både lätt att fixa och något som man kan knapra på länge.

6. Ett glas mjölk. Jag är uppvuxen med att dricka mjölk till varm mat och därför älskar jag kall mjölk.

7. Ett hederligt glas vatten, direkt ur kranen eller mineralvatten. Brukar köpa flaskor med smakerna Blåbär och Hallon ifrån Netto, funkar minst lika bra som läsk. Jag brukar tänka att jag lurar kroppen med mineralvattnet. Ibland kanske jag har druckit läsk enbart för att få dricka något med kolsyra. Då går det ju lika bra med mineralvatten.


Jag vill göra detta experiment för att testa hur min kropp reagerar på det. Resultatet kan ju bli härligt positivt; som att jag är piggare, mår bättre fysiskt och psykiskt plus att få en bättre hälsa.
Håll tummarna för mig! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar