torsdag 17 maj 2012

Uppdrag Granskning, Min egen fri vilja.

Jag vet inte vad jag ska tycka eller tänka om detta program. Vill de provocera fram bra stories eller är det faktiskt helt sant, det som filmas och sägs? Jag pratar såklart om dokumentären om de två kvinnorna som besöker 10 olika moskeer i Sverige för att få råd av Imamer. Dokumentären och ämnet fångade verkligen mitt intresse när jag slog på GoMorron på svt. Jag visste att jag egentligen inte borde se programmet som visades senare på kvällen, men jag kunde inte låta bli för detta är ett ämne som är relevant och intressant. De Imamer som gav kassa råd (endast en hade ett vettigt råd till kvinnan; gå/ring polisen) tycker jag inte borde få ha så mycket makt i en religion. Religion handlar främst om TRO och dessa maktgalna personer (män) borde inte ens få nosa på den titeln anser jag. En del säger att Islam svartmålas så hårt med självmordsbombare, jämnställdshetsproblem, kvinnor som förtrycks osv...Men alla religioner för med sig både gott och ont. Vi har nu blivit fullproppade med det onda ifrån Islam...snälla, visa det goda NU tack! Jag måste medge att jag inte alls är påläst, jag är inte alls insatt i hur denna religionen fungerar. Men det känns som att en snedvriden kultur har blandats ihop med religionen som finns i landet. De högt uppsatta personerna inom Islam använder Gud som en anledning eller hot för att forma kulturen. Det är ju helt fel! Men föutom att det finns högt uppsatta personer som är galna med mycket makt, så finns det även de som inte kan tänka själva. De som bara tar emot och sväljer allt som sägs utav en präst, imam eller annan betydelsefull person inom religionen. Det är VI som är troende, som lägger så mycket i händerna på Gud...som faktiskt måste våga tänka själva.
Jag tror Gud har en väg för varje människa som han har tänkt ut för oss. Prövningar genom hela livet, motgångar och medgångar som skapar oss till de indivier vi formas till. Och genom hela livet och alla prövningar så har vi en fri vilja, som han GAV oss. Jag brukar se det som en uppfostran genom livet. Man kan alltid lära sig något ur varje situation.
Om självaste Jesus kom ned till mig ifrån Himlen och bad mig att lämna allt på jorden, alla mina nära och kära för att få komma till paradiset...så skulle jag inte följa med honom. Varför? För jag har min egen fria vilja och paradiset får vänta tills den dagen då jag dör. Och jag vill inte gå miste om resten av mitt liv nu, jag vill leva fullt ut med alla prövningar som Gud kan ge mig men jag vet också att han kommer skänka mig mycket glädje och kärlek. Den dagen då jag dör kommer jag tillåta Gud och Jesus att ta med mig på ett nytt äventyr oavsett om det är i paradiset eller på jorden, för när någon dör skall någon födas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar