torsdag 14 juli 2011

Katt-tea

Snörvel, snörvel, snörvel....åh där lade katten svansen i mitt tea! Typiskt!
Japp, jag har en katt, en hona vid namn Tjejen. Japp, that's her name. Varför? För när hon var kattunge och jag inte visste vad jag skulle döpa henne till så lockade jag på henne med att kalla henne Tjejen, vilket hon lyssnade till...och så blev det :)
Hon är en lång och smal huskatt med vita strumpor och vitt bröst. Hennes rygg, svans (som just nu smakar Gamla Söder tea), huvud och öron är  mörk-randiga. I februari blir hon 3 år, vilket jag inte trodde att hon skulle bli för ett par dagar sedan då hon var borta i totalt tre dygn, vilket inte är likt henne alls. Tjejen kan inte mjaua utan hon piper istället som är ett perfekt kommunikations läte, lagom irriterande på nätterna. Hon är som en klocka som kommer hem på kvällarna för lite kvällsmat och har jakt på nätterna, en liten tiger. Hon är en pojk/flicka med svår beslutsångest när det gäller ska-jag-gå-ut-eller-ska-jag-stanna-inne fenomenet. När andra katt-hanar uppvaktar henne blir det klorna utåt (så jag har inte en aning om vad hon tänder på) och damerna är värre, speciellt grann-katten som är hennes värsta fiender.
Gosigast är hon på morgonen när jag ligger i sängen och är halvvaken. DÅ passar hon på att krypa upp på bröstet, knuffa och skuffa med huvudet så mycket det går vid halsen och kinderna. Samtidigt som hon ger passa pussar på underläppen. Självklart vaknar jag och förstår mycket väl att hon vill ha sin frukost men dum människa som jag är, intalar jag mig själv att det är jag som är master över henne och inte hon över mig. För om du har en katt, inbillar dig inte att katten bor med DIG, det är DU som bor med katten :) 

My cup of cat...tea!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar